Burza mózgów jest nieefektywna? Sprawdzi się metoda 6-3-5

Burza mózgów jest nieefektywna? Może lepiej sprawdzi się metoda 6-3-5

 

Brainstorming, mimo że jest powszechnie stosowany do rozwiązywania problemów i zbierania pomysłów od grupy, często ma sporo ograniczeń. Okazuje się bowiem, że metody łatwe do przeprowadzenia dla Moderatora, nie zawsze są już takie proste dla uczestników.

 

W klasycznej Burzy mózgów każdy uczestnik samodzielnie kreuje swoje pomysły, zwykle w formie pisemnej, nie konsultując się z innymi członkami grupy. W efekcie może to czasem doprowadzić do momentu, kiedy zaczynamy już uporczywie krążyć wokół jakiejś idei i zablokujemy swój proces twórczy. Przydało by się wówczas oderwać na chwilę od danego problemu i skoncentrować na czymś innym, ale jak to zrobić kiedy zasady Burzy mózgów tego nie uwzględniają?

 

Czasem warto poświęcić trochę więcej czasu Moderatora na przygotowanie spotkania kreatywnego zbierania pomysłów, aby osiągnąć lepsze rezultaty. W takim przypadku pomocna może okazać się tzw. metoda 6-3-5.

 

Metoda 6-3-5 – wprowadzenie

 

Rozpoczynając dowolny proces zbierania pomysłów ważne jest na początku, aby sugestie były jak najbardziej zróżnicowane. W kolejnym etapie natomiast powinno nastąpić zbliżenie poglądów i szczegółowe rozpatrzenie mniejszej liczby opcji. Bardzo wiele technik wykorzystuje tego typu strukturę zbierania pomysłów. Jedną z nich jest właśnie metoda 6-3-5.

 

Metoda 6-3-5, czasem nazywana też techniką 6-3-5, jest odmianą Burzy mózgów, ale o nieco bardziej sformalizowanej strukturze.

 

Liczby w nazwie metody oznaczają:

6 – osób w grupie

3 – pomysły od każdego uczestnika

5 – „rund” zbierania pomysłów (chodzi o 5-krotne przekazanie arkusza z pomysłami do kolejnych osób)

 

 

Krótko mówiąc, metoda 6–3–5 polega na tym, że zbiera się grupę sześciu osób i każda zapisuje trzy pomysły na przygotowanym przez Moderatora arkuszu.

Następnie przekazuje je uczestnikowi, który siedzi po prawej stronie, a ta je rozwija lub podaje własne. Cykl ten powtarza się pięciokrotnie – do momentu, gdy karta z pomysłami pierwszej osoby z grupy wróci do niej.   Następnie zespół może zebrać się, aby wspólnie ocenić wygenerowane pomysły.

 

W efekcie, sesja 6-3-5 może przynieść jednorazowo nawet do 90 pomysłów! (przy założeniu, że żadne z nich się nie powtarza).

 

Jak przeprowadzić metodę 6-3-5 krok po kroku? Wskazówki dla Moderatora

 

– Zbierz zespół 6-ciu osób. W przypadku większej liczby uczestników, podziel zespół na mniejsze grupy.

 

– Przygotuj arkusze zbierania pomysłów na możliwie dużego rozmiaru arkuszu papieru (im większy arkusz papieru, tym więcej miejsca na przedstawienie pomysłu).

 

– Każdy arkusz dla uczestników powinien być podzielony na 3 kolumny przeznaczone na pomysły i 6 wierszy – po jednym na pomysły każdego z uczestników, patrz przykład poniżej.

 

1.      ….. [Uczestnik]

Analizowany problem: ………………………………………………………………

  Pomysł 1 Pomysł 2 Pomysł 3
1.
2.
3.
4.
5.
6.

 

– Każda osoba z grupy powinna teraz w 1. wierszu arkusza przedstawić swoje trzy propozycje rozwiązania problemu.

 

– Warto wprowadzić zasadę czasu trwania każdego cyklu generowania pomysłów. Pozwoli to nadać rytm warsztatom i będzie stanowić dodatkowy motywator dla uczestników. Jednak nie poganiajmy grupy, nie tędy droga.

 

– Po upływie czasu przeznaczonego na dany cykl, każda osoba z grupy przekazuje swój arkusz z pomysłami dalej, kolejnemu uczestnikowi. Ważne, aby Moderator kontrolował czy wszyscy zdążyli przedstawić swoje 3 pomysły przed oddaniem arkusza. Jeśli nie – grupa czeka, aż każdy skończy i będzie gotowy.

 

– Po otrzymaniu arkusza z pomysłami „sąsiada”, należy w pierwszej kolejności zapoznać się z nimi, a następnie dopisać własne w kolejnym wierszu lub rozwinąć te, które zaproponował poprzednik.

 

– Uzupełniony arkusz należy przekazać dalej, do kolejnej osoby siedzącej obok. Taki cykl powtarza się do momentu, gdy wróci do nas nasz własny arkusz.

 

– Nie ograniczaj się do słownego opisu pomysłu. Jeśli łatwiej wyjaśnić Ci dane zagadnienie posługując się np. grafiką – nie ma sprawy, rysuj! Forma zaprezentowania pomysłu jest tutaj dowolna.

 

– Ważna zasada dla uczestników – za każdym razem należy podać nowy pomysł, nie można powielać raz wymyślonych rozwiązań na wszystkich otrzymanych arkuszach. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, gdzie mamy wiele powielających się, rutynowych idei.

 

I takim oto sposobem dotarliśmy do półmetka metody 6-3-5. Teraz pozostaje już tylko zebrać wszystkie pomysły i ocenić je.

 

Selekcja, segregacja i ocena pomysłów wygenerowanych za pomocą metody 6-3-5

 

Krok # 1: Selekcja

Po zakończeniu części poświęconej zbieraniu pomysłów należy przejrzeć wszystkie pod kątem powtarzalności. Pomysły, które się powielają oznacz w taki sam sposób, np. kolorem, symbolem lub liczbą powtórzeń. Dzięki temu podczas oceny unikniesz komentarza: „Ale to już było..”.

Jeśli wśród zebranych pomysłów są takie, które były rozwinięte przez innych członków grupy, to również należy to odpowiednio zaznaczyć.

 

Krok #2: Segregacja

Może być przeprowadzona na wiele sposobów. Przykładowo, zebrane pomysły można podzielić na kategorie: techniczne, systemowe, inwestycyjne, etc.

Albo inaczej: trudne do wdrożenia, ciekawe ale wymagające inwestycji, szybkie do wprowadzenia, odrzucone, bardzo interesujące.

 

Krok #3: Ocena

Ostatni etap to ocena: tak- wdrażamy lub nie- nie można zrealizować tego pomysłu.

Do oceny można podejść w taki sposób, że każdą z propozycji omawia się na tle zespołu i dyskutuje za i przeciw.

Można też przeprowadzić głosowanie – i omawiać tylko te pomysły, które zbiorą najwięcej „lajków”.

To, jaki sposób oceny wybierze Moderator jest dowolne, a często też zależy od grupy z jaką pracujemy.

Wszystkie zaakceptowane propozycje trzeba przypisać do wdrożenia do konkretnych osób i ustalić termin realizacji. To jest obowiązkowy krok każdej analizy problemu.

 

Metoda 6-3-5 – jak ją efektywnie przeprowadzić? – podsumowanie

 

1. Pozwól ludziom pracować samodzielnie

 

Indywidualna praca na początku pozwoli wygenerować sporo różnych pomysłów. Zaletą jest też to, że osoby o silniejszych osobowościach nie zdominują grupy i nie skupią uwagi na własnych pomysłach.

 

 

2. „Spiesz się powoli”

 

Ustal ramy czasowe przeprowadzenia warsztatów, ale staraj się nie poganiać grupy zbyt intensywnie. Proces twórczy wymaga czasu. Jeśli analizowany problem jest bardzo skomplikowany, zastanów się czy nie lepiej wcześniej przedstawić temat uczestnikom, aby mieli czas na zastanowienie.

 

 

3. Daj możliwość rysowania

 

Nie zawsze opis wystarcza, aby zrozumieć intencję pomysłodawcy.

Wiele sesji klasycznej burzy mózgów angażuje członków grupy w dyskusje. W efekcie często skupiają się oni na rozwiązaniach, o których łatwo się rozmawia. Może to również przynieść efekt w postaci wyboru idei, które są abstrakcyjne i być może nigdy nie sprawdzą się w praktyce.

Z tego względu, połączenie rysowania i pisania jest idealne z punktu widzenia generowania kreatywnych pomysłów. W tym miejscu jednak wskazówka – jeśli uczestnicy warsztatów zdecydują się wyrazić swój pomysł w sposób graficzny – niech uzupełnią go słownym komentarzem. Często bowiem rysunki są wykonywane pospiesznie, co może utrudnić ich późniejszą interpretację.

 

 

Jeśli spodobał Ci się artykuł zachęcam do zapisania się do Newslettera i rejestracji. Dzięki temu będziesz miał(-a) możliwość skorzystać z dodatkowych materiałów, jak przykłady czy gotowe arkusze.

 

Inne metody rozwiązywania problemów znajdziesz w zakładce NARZĘDZIA I METODY.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *