DMAIC, czyli jak rozwiązać problem biznesowy

Co oznacza DMAIC?

DMAIC to metoda o  bardzo szerokim zastosowaniu. Zwykle wykorzystywana jest do rozwiązywania problemów biznesowych, praktycznie bez względu na stopień ich skomplikowania. A wszystko dzięki prostej i co najważniejsze, nieograniczonej sztywnymi regułami formie.

Co prawda DMAIC przeprowadza się w 5 sprecyzowanych krokach, ale każdy z nich może być realizowany w bardzo indywidualny sposób, zależny od specyfiki analizowanego problemu.

Pod tymi 5-cioma literami kryją się słowa: Define, Measure, Analyze, Improve, Control. W dosłownym tłumaczeniu natomiast: Zdefiniuj, Zmierz, Przeanalizuj, Usprawnij, Skontroluj.

Do każdego problemu biznesowego można podejść w sposób strategiczny i znaleźć najlepsze rozwiązanie. Poniższa infografika jest podpowiedzią, jakie elementy są istotne na poszczególnych etapach analizy.

 

Jak wykonać analizę DMAIC?

A teraz więcej konkretów. Przeprowadzę Cię przez wszystkie kolejne kroki analizy DMAIC. Na końcu sam ocenisz, czy było to trudne.

 

Krok #1:  D jak Define (Zdefiniuj)

 

Chcąc rozpocząć analizę musisz określić w pierwszej kolejności Twój CEL nadrzędny, czyli jaki jest problem biznesowy. Najlepiej sprawdzi się metoda małych kroczków, tj. skupienie się na jednym, wybranym zagadnieniu w danym czasie.

Oczywiście podkreślam, że cel powinien być S.M.A.R.T. (szczegółowy,  mierzalny, atrakcyjny, realistyczny, terminowy).

Kontynuujmy przykład o odchudzaniu 😉

Cel: Jeść wyłącznie produkty naturalne, mieć wszystkie wyniki laboratoryjne w zakresie tolerancji i schudnąć 15 kg do końca 2018 roku.

Cel postawiony. Wiadomo w jakiej perspektywie czasowej chcemy go zrealizować. Pozostaje pytanie: ile to będzie kosztować? Jaki mamy budżet? Jest to istotne, gdyż będzie determinować drogę do osiągnięcia celu.

W tym przypadku m.in.:

– będziemy mogli zainwestować w trenera osobistego, który będzie czuwał nad naszą dietą i ćwiczeniami

– czy sami będziemy musieli skomponować plan treningu i jadłospis

Trzeba to sprawdzić, czyli zmierzyć.

Narzędzia przydatne na etapie Define: wykres Ishikawy, analiza Pareto.

 

Krok #2: M jak Measure (Zmierz)

 

Skoro chcemy mieć wszystkie wyniki w zakresie tolerancji, to musimy wiedzieć, jaką wartość mają aktualnie.

W naszym przykładzie konieczne będzie więc dokonanie odpowiednich pomiarów, tj. przykładowo: badania laboratoryjne, EKG, ciśnienie, poziom cukru. Jeśli mamy wyniki z wcześniejszych miesięcy to warto je zachować do analizy trendu.

W środowisku przemysłowym będą to natomiast pomiary charakteryzujące nasz biznes. Mogą to być np.: prognozy produkcji na najbliższe miesiące, plan zatrudnienia, współczynnik chorobowy, rotacja pracownicza, portfolio produktów, etc. Im więcej danych, odnoszących się do naszego celu, uda nam się zgromadzić, tym dokładniejsza będzie analiza.

W celu zebrania danych możemy posłużyć się wieloma narzędziami Lean Management i 6 sigma np.: 5 why, karty kontrolne, tabele liczności i statystyki.

 

Krok #3: A jak Analyze (Przeanalizuj)

 

Kolejny krok to analiza danych.

Otrzymaliśmy wszystkie wyniki z laboratorium oraz od specjalistów i co teraz?

Najpierw należy zestawić wszystkie wyniki z tymi, które chcemy osiągnąć. Czy widoczna jest różnica wyników w odniesieniu do celu? Jeśli nie, to oznacza, że na etapie zbierania danych popełniliśmy jakiś błąd lub nieprawidłowo określiliśmy cel. Zakładamy, że widzimy gdzie jest problem. Czas więc dobrać narzędzia i metody do poprawy naszej kondycji fizycznej. Jeśli mamy zaplanowane odpowiednie środki finansowe, to zrobią to za nas specjaliści – naszą dietę zaplanuje dietetyk, a trener – ćwiczenia. Możemy też sami poświęcić trochę energii i czasu i samemu zaplanować poszczególne etapy i elementy naszej kuracji.

Wykonując analizę w środowisku przemysłowym postępujemy podobnie. Porównujemy wyniki z celem, analizujemy trend, selekcjonujemy elementy, które trzeba poprawić. Widząc, co stanowi problem dobieramy odpowiednie narzędzia i metody, aby znaleźć skuteczne rozwiązanie. Oczywiście mogą zrobić to za nas specjaliści – ale jaką naukę jako organizacja wyniesiemy a takiej analizy?? Warto wspierać się wiedzą specjalistów, ale samemu angażować się do rozwiązania problemu. Bo przecież praktyka czyni mistrza!

 

Narzędzia Lean Management i 6 sigma, jakich możemy użyć na etapie Analizy: histogram, DoE, korelacje, 5 why, histogram, wykres Pareto.

 

Krok #4: I jak Improve (Udoskonal)

 

Czas na doskonalenie 🙂

Znany jest cel, wybrane są środki do jego osiągnięcia. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko zacząć wprowadzanie zmian w życie. Nie będzie to łatwe. Czasem okupione licznymi wyrzeczeniami. Najtrudniejsza będzie zmiana nawyków, które praktykowaliśmy przez tyle lat. Ale zmiany są konieczne. Ustalmy jak teraz ma wyglądać nasz STANDARD dnia i codziennie, konsekwentnie postępujmy wg tego co sobie założyliśmy. No i oczywiście konieczne jest poinformowanie o naszym celu wszystkich naszych najbliższych. Chcemy przecież, żeby wspierali nas w osiągnięciu celu.

Odnosząc się do przedsiębiorstwa postępujemy niemalże tak samo. Z analiz jakie zostały wykonane w poprzednim kroku wynika, jakie zmiany powinny być wprowadzone. Więc wprowadź je! Obserwuj proces i jak będziesz miał pewność, jaki sposób przebiegu procesu jest najlepszy – ustal STANDARD. Poinformuj wszystkich związanych z tym procesem, jak teraz mają być wykonane poszczególne etapy, na co trzeba zwrócić uwagę, etc.

Narzędzia i metody Lean Management oraz 6 sigma, jakie możemy wykorzystać na etapie Doskonalenia: karty standaryzacji, diagram spaghetti, karty obserwacji procesu, karty zdolności procesu.

Krok #5: C jak Control (Skontroluj)

 

Zmiany wprowadzone, standard jasny i przestrzegany, ale czy wyniki są utrzymane na odpowiednim poziomie? Trzeba to kontrolować. Może okazać się, że mimo przestrzegania wszystkich zaleceń, niektóre wyniki nie ulegają zmianie lub są wręcz gorsze niż były. Jeśli to konieczne, należy wprowadzać korekty do standardu.

Nie jest przecież powiedziane, że standard jest niezmienny. Standard bowiem, to najlepszy znany nam w danej chwili sposób wykonywania danej czynności czy procesu. Oczywiście do momentu, kiedy nie udoskonalimy naszego standardu 🙂 Wówczas konieczne jest wykonanie nowego. Kontrola procesu po zmianie jest niezbędna. Mówi się przecież, że kontrola jest najwyższą formą zaufania:D

Jakie narzędzia i metody Lean Management i 6 sigma można wykorzystać na etapie kontroli?? M.in.: karty kontroli procesu, monitorowanie zmienności, SPC, plany kontroli, check listy, audyty, shopfloor.

 

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny w zrozumieniu metody DMAIC?? Zostaw swój komentarz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *